Myshet
Hallo! welkom op Myshet.

Dit is bedoeld voor Marryclub leden. Ben je lid? klik dan op registreren om een account te maken. (LET OP: De naam van je account is de naam van je shet, dit kan je later wel veranderen.)

Ben je lid en heb je al een account? Klik dan op inloggen.


Ben je geen Marryclub lid? Dan is deze site niet voor jou bedoeld. En vraag ik je om hier weg tegaan.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Myshet
Hallo! welkom op Myshet.

Dit is bedoeld voor Marryclub leden. Ben je lid? klik dan op registreren om een account te maken. (LET OP: De naam van je account is de naam van je shet, dit kan je later wel veranderen.)

Ben je lid en heb je al een account? Klik dan op inloggen.


Ben je geen Marryclub lid? Dan is deze site niet voor jou bedoeld. En vraag ik je om hier weg tegaan.
Myshet
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

!!!EEN BETEREN PAARDEN WERELD... BEGINT MET HET BIT!!!

Ga naar beneden

!!!EEN BETEREN PAARDEN WERELD... BEGINT MET HET BIT!!! Empty !!!EEN BETEREN PAARDEN WERELD... BEGINT MET HET BIT!!!

Bericht  Cyclone ma jul 02, 2012 9:14 am

++ ABBONOMEER DEZE TOPIC ALS JE HEM GOED VIND ++

EEN BETEREN PAARDEN WERELD BEGINT MET HET BIT.
lees dit goed door, of ga lekker veder met paarden mishandeling. Embarassed ik zech niet dat je bitloos moet gaan rijden. (al zou ik dat wel geweldig vinden Razz ) Maar het is goed om te weten wat er gebeurt in de mond. Misschien bedenk je dan ook dat wij mensen gewoon een stelletje paardenmishandelaars zijn. Embarassed

Elk bit heeft nadelen, wat veel mensen vaak niet door hebben;

Enkel gebroken trens; 'Breuk' Duwt in het gehemelte.
Dubbel gebroken trens; Duwt niet in het gehemelte, maar drukt op de onderkaken. Waar een scherp bot onder een dun laagje vlees zit. Dit vlees is heel gevoelig. Als je aan het bit trekt (Sturen, aanleuning vragen, niet meebewegen, teugels te strak bij sprong, en anderen soorten druk.) Dan duw je het vlees tegen het bot, En dat is voor het paard pijnlijk. Ook bij een enkel gebroken trens is dit probleem er.
Stang bit: Dit blijkt voor het paard de fijnste te zijn, deze werkt vooral op de tong, en waneer je een op houding maakt komt de druk op de tong in plaats van het gehemelte.


Veel mensen denken dit op te lossen met een rubber bit, maar dit is niet zo, Rubber brand en schuurt in de mond, en door het 'Slijm' Woord het rubber harder. Dit is dus niet de oplossing. Ben je wel eens in de ruitersport zaak geweest, en daar heb je een bit vast gehouden waar van je denkt. 'Jemig, voel is hoe zwaar.' dan heb je er zeker geen seconde bij stil gestaan dat een paard dit dus in zijn mond moet dragen!

Het paard probeert de pijn te verminderen door de tong over het bit te leggen of zijn/haar mond open te doen. Mensen zijn zo gemeen om met een 'Tonglepel' of 'Sperriempje' te gaan rijden. De tong lepel zit op de tong, zodat het paard zijn tong er niet over heen kan leggen. De tong is erg gevoelig, en daarom ben ik ook tegen de tong lepel. Een sperriempje gebruik je als het paard zijn mond open doet. Je snoert de mond letterlijk dicht! Stel je maar een voor dat je je mond open kan doen, maar je wel een stuk metaal in je mond hebt. Lijkt me niet zo fijn he?

Waarom rijden mensen nou eigenlijk met bit? Om dat ze meer controle willen en niet beseffen dat dit erg pijnlijk is. Je hebt daarom speciaalen hooftstellen zonder bit. De neusriem licht op het neus been, en daar stuur je je paard op.

!!!EEN BETEREN PAARDEN WERELD... BEGINT MET HET BIT!!! Images?q=tbn:ANd9GcRxJ0Xksx6JMXxaW0KyKN3vd_vYNi5dapHbHF19eogI1NJsq3w_
Foto: https://encrypted-tbn0.google.com/images? Laughing q=tbn:ANd9GcRxJ0Xksx6JMXxaW0KyKN3vd_vYNi5dapHbHF19eogI1NJsq3w_

Het 'Zwervende' stuk, voor aan is het neus been.

!!!EEN BETEREN PAARDEN WERELD... BEGINT MET HET BIT!!! Images?q=tbn:ANd9GcQ35ADlb-kmbMW8y4QtZCKI3sMsOPr9qbMNDa3PSlZ6WckFjkIs
Foto:https://encrypted-tbn1.google.com/images?q=tbn:ANd9GcQ35ADlb-kmbMW8y4QtZCKI3sMsOPr9qbMNDa3PSlZ6WckFjkIs

Je ziet hier dat het paard een 'hobbeltje' op zijn neus heeft. Dit is het neus been weer (:
Ik kan me voor stellen dat het fijner is op hier op gestuurd te woorden.

!!!EEN BETEREN PAARDEN WERELD... BEGINT MET HET BIT!!! Images?q=tbn:ANd9GcSrrUoekDtZlrOu6j2LuWF9VH8Av5ACF_04HWdxzWrktMsIcCRB
Foto: https://encrypted-tbn2.google.com/images?q=tbn:ANd9GcSrrUoekDtZlrOu6j2LuWF9VH8Av5ACF_04HWdxzWrktMsIcCRB

bitloos hoofdstel met gekruiste riemen onder de kaken. Hier zie je goed dat de neusriem op het neus been licht. De teugels zitten met ringen aan de neus riem.

!!!EEN BETEREN PAARDEN WERELD... BEGINT MET HET BIT!!! Images?q=tbn:ANd9GcSp0_tknkfTTwbzuyhKbOrV5vzzj0q2ZT8IfZTIvzbA_I8J1z2Y
Foto: https://encrypted-tbn1.google.com/images?q=tbn:ANd9GcSp0_tknkfTTwbzuyhKbOrV5vzzj0q2ZT8IfZTIvzbA_I8J1z2Y

Hier zie je een hooftstel met bit. je ziet 2 plooien boven het bit, het 'mogen' er maximaal 2 zijn. Dit betekent dus dat het bit in de mond hoeken trekt. en dat is kennelijk heel normaal, als niemand 2 plooien erg vind. Je ziet ook goed dat het paard zijn mond niet open kan doen door de sperriem.

Schuimen:
Schuimen, daar zijn veel misverstanden over. Er is een onderzoek geweest naar het schuimen, 12 paarden, werden met een halster, bitloos hooftstel, hooftstel met watertrens of een hooftstel met africhting bit in galop gezet, Door een klein slangetje werd er water in hun mond gespoten. hier uit bleek, je kan niet slikken en ademen te gelijk. ook een paard kan dit niet. Voor paarden is het dus ademen of slikken. en een verstandig paard kiest dan voor ademen. Het maakt niks uit waarmee je je paard rijd, bit of geen bit, schuimen kan dus altijd. Het bit hier de schuld van geven is dus NIET nodig!

Dus, conclusie, het bit moet stoppen?!
Nee, misschien klikt het raar na mijn verhaal, maar dat is niet zo. Hoewel ik voor bitloos ga, is het niet nodig. Bij een bitloos hooftstel licht het ook aan de hand. het paard zou dus alles op zijn neus been krijgen. Ook het neus been is gevoelig, dus zomaar trekken kan niet. Het probleem licht meer bij de ruiter dan bij het bit. Dus ook het bitloze hooftstel is net zo erg als een bit. Mijn favoriet is zelf het Touwhalster of een normaal model (Zonder gekruiste riemen en zo. Ik zie dat Mylena en Zena in eens tegen het bit zijn. dat is niet de bedoeling, een bitloos hooftstel kan NET ZO VEEL SCHADEN AAN RICHTEN ALS EEN BIT. Alleen gaat mijn protest over de tonglepel, sperriem en druk op het scherpen kaak.

Neusriem strakker doen, optie?!
Neeee! het de neusriem licht niet in combinatie met het bit. Al licht drukt hij de kaak wel dicht. Als je de neus riem strakker doet, drukt het op de botten, en daar heeft je paard last van. Natuurlijk is het een opsie. Maar dit is een opsie waar je je paard mee sloopt. Dit zal het laatsten zijn wat ik doe...

Cyclone
Cyclone

Man Aantal berichten : 230

http://hava-horsegame.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum